De 13 stappen van groei
De dertien stappen om iets te doen wat je leuk vindt, om iets voor jezelf te doen, om iets te maken waar jij zin in hebt, voor jezelf en Moeder Aarde en Vader Hemel.
![]() |
Stap een. 1 vinger / 1 stip |
Alle stappen beginnen met de eerste stap, ook een lange reis. Je zit thuis of ergens anders en hebt een idee, zomaar een idee. Dus je denkt aan iets wat je leuk lijkt om mee te maken. Je krijgt een idee om ergens heen te gaan, om iets voor elkaar te krijgen. Je doet niks, je denkt alleen maar na over wat je zou willen en je fantaseert erover. Het is net alsof er allerlei gedachten naar je toe komen om je fantasie duidelijker te krijgen. En je begint ook na te denken over de vraag: wat wil ik er mee bereiken? En dus ook: waar wil ik eigenlijk heen?
Mensen en dagen met Toon 1: de Magnetische Toon
Ik stel de vraag: ´Wat is mijn doel?´
Als een magneet trek ik alle mogelijke ideeën naar me toe om iets op te starten voor een nieuw doel.
![]() |
Stap twee. 2 vingers / 2 stippen |
Je denkt na over wat er in de weg kan zitten om je idee tot werkelijkheid te maken. Zouden er regels zijn waardoor het niet kan? Zijn er mensen die niet zouden willen wat jij wilt? Je had een goed idee, maar nu begin je ook te twijfelen. Kan ik het wel? Vinden anderen het ook leuk? Je gaat nadenken over allerlei kanten van de zaak en uiteindelijk denk je: wow, ik weet nu nog niet of het kan, maar het lijkt me heel gaaf om het te gaan proberen! Ik ga dit proberen te bereiken. Ik ga ervoor!
Mensen en dagen met Toon 2: de Lunaire Toon
Ik stel de vraag: ´Wat is mijn uitdaging?´
Ik zie dat alles twee kanten heeft, alles heeft zijn voordeel en zijn nadeel. Ik kan nu al zien welke problemen er kunnen komen op mijn weg, maar dat vind ik juist spannend om mee te maken.
![]() |
Stap drie. 3 vingers / 3 stippen |
Je komt in actie. Je staat op en gaat doen wat nodig is om daar heen te gaan waarheen je wilt. Je weet dat je het niet alleen wilt doen dus je denkt na over hoe ook andere mensen, je vriendjes en vriendinnetjes iets kunnen hebben aan jouw plannen. In je gedachten voel je een verbinding met hen. Je ziet voor je hoe ook zij iets kunnen hebben aan jouw plan. Je ziet het voor je hoe ook je vriendjes, of je vader en moeder, het leuk zouden kunnen vinden wat jij wilt doen. Als er ergens ruzie is, wil je zelfs zien of jij dit met jouw plannen kan oplossen.
Mensen en dagen met Toon drie: de Elektrische Toon
Ik stel de vraag: ´Hoe kan het beste iedereen helpen?´
Ik word actief om verschillende meningen met elkaar te verbinden. Als er ergens problemen ontstaan, ga ik dat oplossen. Ik wil weten hoe ik anderen met mijn ideeën en plannen kan helpen.
![]() |
Stap vier. 4 vingers / 4 stippen |
Je gaat nu je ideeën opschrijven, want dan krijg je duidelijk wat je plannen of je plan eigenlijk is. Of je gaat aan je vrienden vertellen wat je van plan bent, want zo wordt helder wat je plan is. Misschien moet je nu zelfs gaan meten of rekenen of uitdenken of je plan wel kan of klopt.
Mensen en dagen met Toon vier: de Zelfbestaande Toon
Ik stel de vraag: ´In welke vorm kan ik het beste helpen, hoe ziet dat eruit?´
Ik kan goed vertellen hoe mijn plan er uit ziet of hoe het er uit zou kunnen zien. Ik kan het tekenen of opschrijven. Ik zie echt vóór me wat ik van plan ben.
![]() |
Stap vijf 1 hand, 1 streep |
Je hebt gezegd wat je wil doen, je hebt het misschien zelfs opgeschreven. Nu schraap je al kracht en al moed en durf bij elkaar om jezelf sterk genoeg te voelen om te doen wat je van plan bent. Je maakt een vuist naar de wereld. Je steekt je hand op in de klas om te laten zien dat je aan de beurt wilt zijn om te laten zien wat je kunt of wat jouw plan of idee is.
Mensen of dagen met Toon vijf: de Boventoon Toon
Ik stel de vraag: ´Hoe kan ik mezelf het beste sterker maken, mezelf meer kracht geven?´
Ik voel me sterk genoeg om aan iedereen te laten zien wat ik kan en wil. Ik straal uit wie ik ben en wat ik van plan ben.
![]() |
Stap zes 1 hand en 1 vinger / 1 streep met 1 stip |
Je gaat nu van alles regelen om je idee, je plan op de goede manier te kunnen uitvoeren. Op het juiste moment zet je nu de juiste stappen. Als iets niet helemaal in evenwicht is, als de ideeën en de mening van de een meer aandacht krijgt dan die van een ander, dan zeg jij dat iedereen gelijk is. Alle meningen van alle mensen zijn even belangrijk, ook de jouwe.
Mensen of dagen met Toon zes: de Ritmische Toon
Ik stel de vraag: ´Hoe kan ik mijn gelijkheid uitbreiden naar anderen?´
Ik regel alles zodat alles in evenwicht komt.